Zprávy ze světa karavanů

Nenechte si ujít novinky které by se Vám mohli hodit na cesty

Jaké jídlo sebou na cestu s karavanem?

Jaké jídlo sebou na cestu s karavanem?

Mnoho z nás vyráží za zážitky do zahraničí i po České republice karavanem a to nejen v létě, ale i v zimě. Máte před sebou podobnou cestu s karavanem nebo jen autem? Vyrážíte na několikahodinovou cestu směr moře? Pak jistě tápete nad tím, co si přibalit s sebou do příručního zavazadla k snědku – vždyť hlad člověka snadno přepadne i při tak klidné činnosti jako je pozorování míhajících se stromů, domů a dopravních prostředků právě kolem toho vašeho čtyřkolového! Přinášíme vám dobré tipy na výborné svačinky vhodné pro cestovatele, jako jste vy!

Tradice je tradice

Není nad řízek s chlebem – vždyť již od dětství jej řada z nás nacházela ve svých batůžcích a nadšeně jej vytahovala již po prvních minutách odjezdu směrem k cíli školního výletu. Řízek je v podstatě jídlem velmi sytým, celkem trvanlivým, chutným, leč v dnešní době často zavrhovaným. Výživoví poradci se děsí při pohledu na prorostlé vepřové a omastkem nasáklou strouhanku, stejně tak padají do mdlob štíhlé linie chtivé dámy. Klasiku v trojobalu si samozřejmě můžete udělat, pokud na vás však přeci jenom dolehl tlak dnešní doby lačnící po zdravé výživě, která zapovídá smažené i pečivo z bílé mouky, pak vyzkoušejte odlehčenou variantu. Místo vepřového zvolte lépe stravitelné kuřecí či krůtí maso, místo klasické strouhanky vyzkoušejte kukuřičné či pohankové lupínky a místo klasické skývy chleba volte celozrnnou či žitnou náhradu. Při smažení použijte jen pár kapek oleje a kvalitní pánev nebo hotový řízek aspoň důkladně „osušte“ papírovými ubrousky a vymačkejte nadbytečný tuk. Ano, nebude to řízek jako od maminky z dětství, ale možná získáte nový, oblíbený pokrm na cesty. A jako bonus uchráníte své zdraví i útlou postavu. Bez výčitek.

Maso, maso, maso

Ale řízek v žádném případě? Dobrá, pak zkuste připravit libové maso na přírodno a na minimu oleje. Hotové plátky můžete nechat v celku nebo nakrájet na menší nudličky. K takto připravenému masu doporučujeme pojídat opět kvalitní, celozrnné či žitné pečivo, knäckebroty nebo jen zeleninu. Při volbě zeleniny však vybírejte spíše z druhů červené nebo oranžové barvy – jako je mrkev, řepa, rajče či paprika. Taková zelenina je bohatší i o cukry, tedy sacharidy, které by při absenci přílohy chyběly. Lepší je ovšem myslet na sacharidy komplexní, tedy právě i na ono pečivo či kus kus, rýži, brambory – máte-li samozřejmě možnost a prostor v batohu k převezení jídla v krabičce.

Co takhle pečené?

Ne, tentokrát už na maso zapomeneme. I když – povolíme ho jen ve formě šunky, kterou lze použít jako jednu z výchozích ingrediencí. Oním pečeným totiž myslíme různé tousty či placky, které jsou výhodné v tom, že krásně drží pospolu, při přepravě se nerozsypávají a příliš nedrolí, výborně chutnají, jsou rychlé na přípravu a trvanlivé. Do toustů můžete použít již zmiňovanou šunku, dále sýr, zeleninu v podobě papriky, pórku či plátku rajčete a nemusíte se bát ani hub. Mimo klasický toustový chléb vyzkoušejte slunečnicový či žitný moskevský nebo klasický, poctivý pšenično-žitný. Pokud nemáte k dispozici toustovač, zkuste upéct placky – výborné jsou ty, jejichž základ je tvořen z jemných ovesných vloček, vajec, trochy mléka, špetky soli. Na každou placku rozetřete rajský protlak, poprašte oreganem, poklaďte houby či zeleninu a posypte sýrem či ozdobte mozzarelou a pečte do zezlátnutí. Jak je vidno, tousty i placky lze připravit i výhradně vegetariánsky či vegansky – stačí vynechat ingredience živočišného původu a experimentovat kupříkladu se sýrem tofu či tempehem.

Zelenina a ovoce nesmí chybět!

A proto na ně rozhodně při chystání svého „výletního“ jídelníčku nezapomeňte! Že se rozmačkají? Že si nechcete potřísnit oblečení šťávou z rajčete? Že nechcete mít olepené ruce od broskve? Tyto záležitosti vás samozřejmě můžou potkat a jsou velmi nepříjemné, avšak snadno se jich vyvarujete, budete-li volit správné druhy ovoce a zeleniny. Rozhodně dávejte přednost těm s tvrdší dužinou – nepomačkají se a zpravidla nejsou tak šťavnaté, což jim ale na chuti rozhodně neubírá. Zabalte si s sebou nakrájené kousky kedlubny, okurky, papriky, mrkve, tuřínu či řapíků celeru. Z ovoce volte jablko či tvrdší nektarinky – opět doporučujeme pokrájet. Milujete banán? I tohoto, jinak na převoz velmi choulostivého, plodu se nemusíte vzdávat – stačí na něj pořídit plastovou krabičku.

Na přípravu ani minutu!

Nechce se vám předem nic vařit ani péct? Chcete jídlo jen ráno vhodit do batohu a vyrazit? Pak nezbývá než volit z nabídky hotových pokrmů. Ideální je přibalit si s sebou konzervované či ve skle zavařené potraviny, které vynikají díky své trvanlivosti. Zastánce zdravé stravy potěší možnost zahnání hladu skrze konzervu tuňáka ve vlastní šťávě či přímo tuňákového salátu. Podobně se dají uplatnit i sardinky, šproty a sledi – tyto potraviny jsou díky balení i poměrně skladné a lehké. Pro úplný pocit zasycení nezapomínejte opět na sacharidovou složku jídelníčku – tedy různé druhy chlebů, kdy opět doporučujeme zdravější ve formě celozrnných či žitných pekařských výrobků, dále křehké plátky, knäckebroty či rýžové chlebíčky. Mimo rybí konzervy jsou k dispozici i ty s masem drůbežím či vepřovým, je nutné však hlídat jejich složení, bývají často šizeny nekvalitním separátem z kostí a kůží a jejich obsah ukrývá řadu emulgátorů. Výborně zasytí i konzerva s luštěninami – kupříkladu fazole pečené v rajčatové omáčce, které jsou v podstatě plnohodnotným jídlem. Jako svačinka poslouží i dětská masová výživa – zvláště vhodná pro radikální zastánce zdravé stravy, neobsahuje totiž žádná „éčka“ ani přidanou sůl. Vyzkoušet můžete i sušené maso.

Něco „na chuť“

Nezapomínejte ani na pomyslnou třešničku na dortu – vždyť není nic příjemnějšího než po vydatnějším jídle zakousnout i něco sladkého! Klasikou jsou samozřejmě buchty, záviny, atd. Výborně poslouží i kvalitnější müsli tyčinky či celozrnné sušenky a keksíky. Zdravou alternativou mlsání jsou rovněž pytlíčky s oříšky a sušenými plody. Že si při cestování dáváte vždy tatranku? Ano, jistě tušíte, že ji nelze považovat za zdraví prospěšnou laskominu, avšak v rámci dovolenkové nálady, nostalgie a vzpomínek na dětství povolujeme i ji!

Veškeré výše zmíněné potraviny můžete převážet jak v plastových krabičkách, tak skladnějších sáčcích. Využít lze i alobal – oceníte jej například při zabalení řízků i masa na přírodno. Výborné jsou též silikonové krabičky, které se dají po použití srolovat. Na pečivo se výborně hodí speciální látkové pytlíky. Praktické jsou rovněž navlhčené ubrousky, do kterých si po konzumaci lehce otřete ruce či rty. Hodit se budou i jednorázové příbory– obzvlášť budete-li konzumovat jídlo, jehož konzistence neumožňuje uchopení rukou.

Při cestování nezapomínejte na pitný režim! Osvěží jak obyčejná voda, kterou můžete ještě před odjezdem ochutit pár kapkami citronu nebo snítkou čerstvé máty, tak ovocný, bylinný či zelený čaj.

A co si přibalíte do batůžku vy? Dáte přednost klasice nebo budete experimentovat?